Artemissil Gundog

2013-04-10
11:47:00

Bollträning
Idag var det intervallträning på schemat, lågintensiv.. Men cykel är på jobbet så jag körde högintesiv istället, med boll! Pejla var super lycklig.
 
Värmde upp med att kasta några dubbelmarkeringar, och när det är boll med så är så hon jäkligt taggad och missar inget! 
Uppvärmd och klar så la jag ut bollar som jag sedan skickade till, och ja hur långt och länge tänker jag inte berätta ;P
 
När vi vara klara var hon riktigt nöjd och belåten. Jag hade sätt på facebook att Maria Söder lagt ut en närsöks video på duktiga Messie 4minuter, utan vare sig retning eller vittring! 
Så jag ville testa när jag ändå hade henne mig mig, jag kastade ut en boll i ett bra område, skickade henne sedan på en annan boll och då plockade jag upp närsöksbollen!
 
När hon var inne så skickade jag ut henne på närsöket, hon jobbade jätte fint. Jag visslade signalen ibland, det är viktigt att inte tjata på hunden med signalen hela tiden. Hon jobbade väldigt bra och i bra tempo, efter 2minuter kastade jag ut en boll som hon inte såg att jag kastade ut! Hon jobbade vidare efter 
3,5minut så hittade hon bollen!
Jäkligt snyggt och bra!
 
 
 
 
Tänk på att inte gå för fort fram, börja med en 30sekunder kanske  (vittra gärna in området ordentligt om det är en "färsk" hund), för man vill inte att hunden ger upp och frågar!!  
Avancera sedan med att öka avstånd till området (ha då en funkis som kan kasta ut en boll åt dig) och avancera med att låta hunden jobba längre och längre stunder innan du lägger ut en apport. OCH inget tjat! Tjata inte med visselsignalen!!!
 
 
Nöjd och glad!

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: