Artemissil Gundog

2012-10-01
09:09:00

Perfect match!
 
Det finns massor med raser jag vill "testa" och när jag och husse räknar upp det vi vill ha hos en hund så slutar det alltid med att, ja det har ju labben. Än så länge!
 
Jag märker mer och mer avikande beteende hos både Jaktlabben och hos den vanliga labben. Mentaliteten framförallt.. Det har ju kommit en ny beskrivning som MH för retrievers. Skulle vara kul att testa den, hoppas den slår igenom. 
 
När jag köper labrador, är det ju en labrador jag vill ha. 
 
Jag vet inte om jag är för eller emot uppdelningen, jag kan ärligt säga att i vissa fall är det knappt att det är samma ras. Kanske dela upp dom mer, två namn? För att få föda upp kanske det skulle krävas mer, för att få reggas som jaktlabbe så ska föräldradjuren ha gjort något speciellt prov. Som hos Border Collien..
Fast sen har vi ju "mitten" labben, Magda labradoren. Som egentligen inte är bra på någonting, hon fixar inte utställning för hon är för nätt, jaktproven hade hon kunnat fixa mer än sina 3or om hon hade kunnat hålla käften i passiviteten. Men hon hade inte fixat de högre klasserna, hon har för mycket "tänka själv" mentalitet, hon markerar fint dirgeringar fungerar bra när hon inte kan/vet bättre själv ;), Uthålligheten svajar.
Däremot är hon ju helt spontan, hon apporterar allt från soppåsar till fåglar! Aldrig tvekat eller funderar, hon är stabil och trygg i sig själv. Trevlig och en väldigt go hund. Hade jag haft ork hade jag gjort henne till servichund! Hon var suverän när jag hade med henne på jobbet förr. Allt jag kan peka på apporterar hon, allt för en torrfoderkula!
 
Men någon vidare jakt hund är hon inte, ärligt och utställningshund är hon inte. 
 
Så, om man ska föra in henne i ett fack.. Vart hamnar hon då? Vad gör vi med dessa labbar, det är många med som är som henne? Som inte ens klassas som DP labbe. 
 
Sen har vi den klassiska utställningslabben, flamsig STOR, stressad, börjar få problem med hanhundsagrissivitet. Vissa ser ut som stora rottisar. Ganska svårtränade och skulle aldrig fungera som jakthundar på en heldags jakt i tunga vassar..
 
Jaktlabbens stora nackdel är mentaliteten, mjuka och osäkrahundar.  
 
Men hur kan det ha blivit så här?  Vart har våran labrador tagit vägen? 
 
Jag är glad att jag inte är uppfödare! Ni som fortfarande kämpar för våra labradorer, tack för att ni finns! Jag skulle aldrig klara det ni gör!
 
 
Men än så länge är det för oss, perfect match.. Dom bra hundarna, har allt jag söker i en hund
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentar:
#1: Annica

Lucas och Magda är ju same same...! :D

2012-10-01 @ 21:17:30
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: