Artemissil Gundog

2012-10-15
10:28:00

kvalitet före kvantitet
Träning, hur ofta ska man träna sin retreiver? Hur ofta är för ofta?
 
Jag tycker det är kul att träna och jag är jäkligt glad att jag har två hundar att träna, jag vill och hoppas på en till liten snart.
Just apportering tränar jag inte så jätte ofta 0-2ggr/veckan, men jag tränar ju mycket annat, fotgående, signal/teckenträning, bygger vidare på våran relation, motionerar mycket i olika terränger. osv osv
 
En bra grundträning är det viktigaste av allt! Sen tror jag det är viktigare att träna sällan men ordentligt och låta dom vila och fundera emellan, än ofta och "hattigt".  Men eftersom det är så kul att träna är det ju faktsikt svårt att hålla sig.
Stora kennlar som har många hundar är ju bra exempel, dom håller ju bara någon/några hundar igång i perioder, men dom som "står" kan ju ändå prestera sen när dom "dammas av". Dom är bra grundtränade och därför kan dom stå längre perioder och "lagra infomationen"  och det gör kanske dom bara gott.
 
 
Pejla måste vara bra grundtränad eftersom hon presterar nästan lika bra ihop med lillmatte Nea 6år som med mig! ;) Jag har vissat dessa bilder massor med gånger, men jag älskar deras fina samspel! Bilderna är från förra vintern, Nea är 5år och Pejla är drygt 1år här..
 
 
 
 
 
 
 

Kommentar:
#1: Therese

Underbara bilder!! Vad måne det bli av våra kids.

Kramar å voff

Therese,Linus å Tintin

2012-10-15 @ 14:27:32
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: