Artemissil Gundog

2012-10-19
09:40:02

Dirigerings träning
 
I måndags när jag var ute så gjorde jag 2 målområden med hjälp av bollar till Pejla.
Igår, torsdag fick hon hämta hem två apporter på linjetag från helt nya håll till dessa målområden. Det första linjetaget blev så att hon var tvungen att springa förbi den andra området. Inte över, utan vid sidan av. Det märktes att hon kom ihåg bägge områdena. Men så är hon ju boll tokig och dragning till bollar är extrem.
Hon gillar dummysar, men bollar och vamvilt är högt prioriterade. 
 

Jag utnyttjar ju såklart detta många gånger, och är nog lite extra noga med linjen när det finns boll i slutet (när hon vet att det finns boll) 
Ofta försöker jag ha boll i när jag tränar dirigering. 
 
Just nu tränar jag också röstkommandon, utan händer alltså. Det är svårt, ut fungerar lite bättre men höger/vänster utan händer är svårt! Jag gör då klockan för det är en övning hon kan så att säga. Jag har vid ett flertal gånger också testat om hon stannar på stopp & sök signal utan att hon ser mig, och vad jag hört (av spionerna) så gör hon det. 
 
Klockan är en jäkligt bra övning som man kan variera mycket!
 
Klockan med lååångt mellan apporterna (då stora apporter) och mellan mig och henne. Och klockan, med kortare avstånd mellan mig och henne men jag gömmer mindre apporter.
 
Det är viktigt att tänka på vad det är man tränar! Tränar du linjen i dirigeringen så ska ju inte apporterna vara allt för svåra att hitta. Det vore ju trist om man fick till en suverän dirigering och så hittar hunden inte apporten. Vill jag träna närsök så är avstånden inte så långa kanske, men svåra. Vill jag träna närsök med avstånd mellan mig och henne så får hon tex se när jag gömmer apporterna. 
 
Man kan också göra så att man gör ett målområde till närsöket, hunden vet vad den brukar göra där, du lämnar hunden går en bit bort, och låter hunden söka och när du är nöjd kan du ha en medhjälpare som kastar ut en apport där hunden söker.
Ibörjan gör du det själv, du sätter hunden och så duttar du runt med apporten så det finns mycket vittring, låter hunden söka och när du är nöjd kanske du ut en apport, hunden ska inte se att du lägger ut apporten!
Sen efter hand ökar du avstånden och tiden hunden söker. Sakta men säkert! Gå inte för fort fram!
 
 
Pejla gillar närsök (jag har ju använt bollar) vilket gjorde att hon var för lydig på pipan, och sökte på för litet område. Bra på träning kanske, kasst på tävlig *skratt* 
Så jag har inte tränar närsök på jätte länge nu, kanske på tiden ? *flin*
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: