Artemissil Gundog

2012-10-04
08:48:00

Apport?
Kommando funderingar, väldigt många säger apport när som skickar sina hundar på en markering, eller det var väl mer vanligt förr, men fortfarande ett stort antal gör det idag. Jag är en av dom. Sen är ut ett vanligt dirigeringskommando.
Hunden namn är också väldigt vanligt, också Jah.
 
Pejlas apportkommando är apport när jag bara tränar henne, och alijep när Magda är med, för apport är hennes kommando också. Sen har jag Jah på dirigeringar på Pejla och ut Magda. Krångligt? 
 
Pejla är en väldigt försiktig tjej, på vissa ställen mer än andra. Tyvärr är det väldigt många hundar som knallar på hennes apport-kommado, varför vet jag inte. Men i tryckta situationer, i en "linje" där vi är brevid stökiga hundar så har hon svårt att gå på sitt apport-kommando direkt så ofta får jag trycka på igen. Det är inte hundarna i sig hon tycker är jobbiga, utan det är förarna till dom stöktiga hundarna. Tråkig energi.
 
På jakt eller tävligar märker jag aldrig av det här. 
 
Men jag funderar på att byta så, respektive hund ska ha ett eget kommando..Pejla ska ha ett unikt så knallningar från andra hundar också kanske minskas, samt att få det positivt igen.
Så Pejlas kommando blir, alijep från och med idag. Jag ska försöka byta ut vårat dirigeringkommando också. Magda får nog fortsätta med sitt apport och ut.
 
 
Pejla och jag på andjakt 2012
 
Magda och jag på Wt 2010

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: