Artemissil Gundog

2012-11-21
17:03:52

Träning i Vh
Goddagens!
 
Idag skulle jag träffa Lena för lite träning. Vi skulle mötas uppe vid "Öran" här i Västerhaninge. I vanliga fall plockar hon upp mig så åker jag med henne dit. Men eftersom mina hundar inte fått så mycket motion den senaste veckan så cyklade jag upp dit i stället. Tar inte så lång tid men jag brände på lite så dom skulle få sträcka ut duktigt.
 
Väl framme möttes vi upp och promenerade till ett nytt ställe jag haft ögonen på ett tag. Det är skog runt om och sumpmark/äng i mitten, också en bäck ca 2meter bred, simdjup.
Vi stallde oss på varsin sida, Lena stod kvar i blötdelen medans jag traskade till bortre enden. Jag stod i en skogsbacke, med högt gräs precis framför. Lena hade också skog i ryggen, en kulle och massa vatten. Svår-jobbad terräng för hundarna.
 
Vi kastade lite markeringar åt varann, "enkla" och dubbla, varsin dirre la vi ut åt varann också. Dirren la vi på ett ställe där hunden någon gång fått en markering.
Pejla var jätte duktig idag, het men fokuserad. Hon sprang lite väl mycket, men det gjorde inget för hon löste sina uppgifter på ett tillfredsställande sätt.
På hennes ena dubbel så missa hon det sista kastet, attans tänkte jag. Men jag dirigerade henne dit, hon tog minsta lilla tecken och signal. Jäkligt duktig!t
 
Jag har sagt att jag inte ska dirigera henne på markerigar! Men ibland måste man, det är ju så dom verkligen lär sig höger/vänster/ut. Jag sa dock till Lena sen att skälla på mig om jag skulle göra om det igen ;) Jag har ju tydligen lätt för att hamna i den fällan när hon är så jäkla lydig..
 
Pejla hade fått alla sina markeringar på Lenas sida om bäcken, men hennes sista markering hamnade i bäcken, Bra tänk utav Lena.
När hon kommit in med den skulle jag skicka henne på hennes dirre. Hon gick ut lite snett direkt så jag tog hem henne och gjorde om. "Yah" sa jag och hon springer rakt ut, över bäcken och så fortsatte hon ut och spikar sin dirre. Det var en så snygg linje att det såg nästan ut som att hon visste att det var där. 
 
DÅ avslutade jag, jag var så nöjd med henne att jag inte ville förstöra. Man ska alltid sluta när det gpr som bäst ;)
 
Men Pirat hade lite svårt för sin dirre så mina dummys tog slut.. Så jag var "tvungen" att ta en dubbel markering till med Pejla för att få dummys.. Dumt att jinxa tänkte jag men, vafan liksom. Pejla spikar sina markeringar!
 

Hej och hå! Det gick, som ni läser riktigt bra!
 
 
Efter träningen så lät vi hundarna rasa av sig, dom lekte dom tokar.. Märktes inte på mina hundar att dom cykla dit och sprungit massa på träningen! haha. 
Vi åkte hem till mig så jag kunde bjuda på lunch. Det är så mysig att sitta och spåna om träningarna och om hundarna efter ett pass. Man kommer till insikt med mycket.
 
 
 

Kommentar:
#1: Annika

Vad härligt träning ni har haft! kanon mark att träna! Du ska vara mer än nöjd, hon är så j..kla duktig på dirigeringar din Pejla.

2012-11-22 @ 07:37:11
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: