Artemissil Gundog

2012-11-08
07:41:00

Träning i Kolatorp
Igår så kom Lena och plockade upp mig och Pejla. Vi skulle åka till Kolatorp för att träna med Cattis och Coffie. Vi han med en övning.
 
Vi gjorde en annan form av "rutan". Vi började i en del av en fyrkant, satte ner hundarna och kastade ut varsinna bollar. Vi gick tillbaka till hundarna och gjorde precis lika dant på dom andra 3hörnen. Sen gick vi tillbaka till 1an, där skulle vi välja en i taget till vilket hörn vi ville skicka, vissa var svårare än andra.
Lena och Cattis valde tvåan, en svår. Där skulle hundarna först över hela ängen, sen in i en ridå för att hitta dummysarna. Hur långa avstånden var? Tja 100meter? Nä jag har faktiskt ingen aning. 
Sen var det min tur och jag gör det alltid så svårt för mig ;) Jag ville inte skicka till samma ställe som dom, för då har Jens Palmqvist lärt mig att det blir "Mokey se monkey do" *skratt* Så jag skickade Pejla till nr3. Hon gick snett dom två första skicken, så jag flyttade mig sidleds och då gick det bättre. De dummysarna låg framför skogen, svårigeheten här var just att dom låg framför.
Sen gick vi till ställe två, Cattis började och skickade till 3an, Lena till 4an och sen skickda jag till 1an. Pejla gjorde en sjukt bra linje dit. Men hittar sen inte tennibollarna där! Fasen så synd. Men jag gick dit med henne och satte ner henne där jag såg en boll, backade ifrån henne och blåste närsök, då hittade hon bollen direkt.
Vi gick till 3an. Cattis gick närmare och skickade till 4an för hon skulle gå. Lena skulle ha 3an för där låg en utav Cattis apporter. Eftersom avståndet var så nära, så fick hon sätta ner Pirat med ryggen mot målområdet och sen backa en bra bit ifrån honom och sen skicka på "ut".
Och jag skickade till 4an sen. Pejla springer dit, spikrakt igen. Söker som en dåre. På väg in tom.. Jag stoppar och skickar ut, hon springer dit igen, söker ännu mer.. Hittar inget. Jag kallar in, skickar igen, då jagar hon hit och dit. Helt fel.. Jahahopp.. Då spinner ju tankarna.. Missade vi en apport där ? hehe Jag går dit med henne och vi letar tillsammans.. Hittar inget.. Hmm jag droppar en apport som inte inte ser och när hon hittar den så blir hon ju tok glad. Belöning för hårt arbete. (vi gick dit senare och då hittar Lenas Jerka apporten som ligger ett gäng meter i från vårat målområde)
Lena skickar sen till 1an där det ligger två tennisbollar kvar. Pirat hittar ingen, så hon går ut och hjälper honom. Jag ska nu skicka till 2an. Den har Pejla glömt bort helt, och eftersom vi tränade linjetag vill jag inte köra höger/vänster. Så jag går närmare. Jag skickar. Hon hittar inget.. Jag går ut. Ser att den sista apporten ligger längst in på en stig. Den har ju jag lagt där också haha. Lägger en lite närmare. Backar ut. Skickar in Pejla i ridån igen. Hon hittar. Jag backar då, för då är ju apporten kvar som ligger längst in. 
Men det blir för svårt. Så eftersom hon nu har givit upp på många apporter. Så får hon inte hämta den med mig. Hon får sitta ner och jag plockar in den själv.
Matte är snäll, men faktiskt så måste man jobba för sig lite..
 
Lena och hennes vovvar letar fortfarande efter dom försvunna tennisbollarna.. Vi går dit och hjälper till. Pejla hittar en efter ett tag, Pirat ser att Pejla har fått upp vittring på en boll och snor bollen framför ögonen på henne *s* 
 
Sumasumarum. Pejlas linjer var jätte bra, hon lyssnar fint på pipan på även väldigt långa avstånd. Näsan var dock inte med henne igår.
 
 
En bild på Lenas Jerka (aka lillefjant *s*) Meadowlark Wexford och Pejla 
 

Kommentar:
#1: Anette

Kul att du tittar in ibland. Själv brukar jag kika in hit också. Tycker att det är kul att du så detaljerat beskriver era övningar. Det inspirerar oss andra till nya övningar. Variation är ju alltid bra. :)
Såg att du skall till mina hemtrakter, nästan ialla fall. :) Hoppas du får trevligt. :)

2012-11-10 @ 20:42:04
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: