Artemissil Gundog

2012-05-24
09:47:35

Vattenapportering och Viltspår
Igår på förmiddagen lades det viltpår som Molly och Magda skulle få ta in när jag kommit hem från jaktträningen med Pejla!
Pejla och jag blev upplockade av en kursare och så åkte vi ut till Sandemar där kursen för Ingela Funck skulle hållas. Sandemar är ett fantastiskt fint ställe! Igår var det vattenapportering i riktigt tuff terräng, typ sumpmark som var simdjupt ibland och "springbart" ibland, vi stod så vi hade vatten upp till stövelkanten. Det kastades markeringar med boll och vi gjorde målområden med apportkastare.
Det var väldigt varmt igår och våra unga hundar är inte vana vid att arbeta i denna typ av terräng, kändes lite si och så med lydnaden igår *skratt* Jag har bytt mitt "ut" kommando till "yah" så inte hjälpte det ett dugg att matte var virrig också hehe.
Jag insåg dock att jag måste börja vara ännu mer konsekvent när jag tränar med bollar, Pejla prioriterar helt klart bollar och blir en aning tveksam när hon ska skickas förbi ett område med bollar mot målområdet där apportkastar dummyn låg.
Sen har jag gått lite mycke kurser för olika instruktörer det senaste, så nu måste jag bestämma mig hur jag vill ha det i vissa saker...
Vågade inte ta kort där vi stod, jag hade säkert tappat mobilen då *skratt*
Här är Searover pims pejla, "pejla" innan kursen ska starta.
Efter kursen åkte jag hem och plockade ut dom andra hundarna, ut till skogen där spåren väntade. Jenny Nömell och hennes labbar gjorde oss sällskap.
Spåren hade mycket markbyte!
Magda spårar på stig
på bergsunderlag
och i skog
mina hundar vindade en del, behöver mycke mer rutin i spårandet. Vi har ju haft en paus på ca 2år. Nu är vi i farten igen!
Jag belönar Mylabs water music "Magda" lungt, hon går lätt upp i varv annars!

Kommentar:
#1: Therese

Kul med ny blogg!!!



Therese och Tinne

2012-05-24 @ 12:22:23
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: